בדיקת התאמה גנטית

מידע כללי לנבדקים >> בדיקת התאמה גנטית

בדיקת התאמה גנטית מטרתה לאפשר לבני זוג לדעת מראש את מידת ההתאמה הגנטית ובכך לצמצם ולמזער את הסיכון ללידת ילדים הסובלים ממחלות ופגמים תורשתיים.

מתי מקיימים בדיקת התאמה גנטית?

לאור ריבוי המחלות התורשתיות השכיחות בעולם, נעשו בדיקות ההתאמה הגנטיות מקובלות ומוכרות והן זוכות להמלצות על ידי כל גורמי הבריאות בעולם. את הבדיקות ב'דור ישרים' מקיימים בדרך כלל עוד לפני שבני הזוג מכירים זה את זו. לפי המלצת הרבנים וגורמי המקצוע של 'דור ישרים' כל בחור ובחורה לפני הגיעם לגיל שידוכים, מבצעים בדיקה אישית שתוצאותיה נשמרות בדיסקרטיות מוחלטת ואנונימיות גמורה עד לבקשת ההתאמה.

האם יש צורך בשני בני הזוג לבדיקת התאמה גנטית?

השלב הראשון של הבדיקה הגנטית ב'דור ישרים' מבוצע באופן אישי לכל אחד בנפרד, בבדיקת המעבדה נסקרות כל המחלות הנמצאות ברשימה שאושרו ונבחרו על ידי 'דור ישרים' ומופיעות בפאנל הייעודי. בשלב זה לא נמסרות תוצאות כלל. כמובן שלצורך ביצוע בדיקת התאמה גנטית ומסירת תשובה, יש צורך ששני הצדדים יבצעו בדיקה מוקדמת שתוצאותיה שמורות במערכת.

האם למוצא יש משמעות?

בעבר מקובל היה לחשוב כי המחלות התורשתיות הנבדקות במסגרת 'דור ישרים' קיימות רק אצל אוכלוסיית יוצאי מזרח אירופה – אשכנזים. כיום ישנה מודעות לשכיחותן של מחלות גנטיות רבות גם לבעלי מוצא שונה ולצורך כך התאימו ב'דור ישרים' את פאנל הבדיקות, הבוחן עבור כל נבדק את הבדיקות הגנטיות שרלוונטיות יותר עבורו, זאת כדי לתת מענה ופתרון לכל בעלי המוצאים השונים.

בקשה לבדיקת התאמה גנטית 

שיאו של תהליך הבדיקה ב'דור ישרים' הוא בקשת ההתאמה בין שני בני זוג. הנבדקים או הוריהם פונים ל'דור ישרים' עם מספרי הבדיקות ותאריכי הלידה וצוות 'דור ישרים' בודק את ההתאמה הגנטית בין בני הזוג. הנבדקים אינם מקבלים את תוצאות הבדיקה האישית ולא מדווחים על נשאות של אחד הצדדים לאחת המחלות הנבדקות. התשובה במקרה זה תהיה 'יש התאמה גנטית לנישואין'. רק כאשר שני בני הזוג נשאים לאותה מחלה התשובה תהיה 'אין התאמה גנטית לנישואין'.

עד איזה שלב ניתן לבצע בדיקת התאמה גנטית?

בדיקות 'דור ישרים' נועדו אך ורק לשלב שלפני החלטה על נישואין. ההמלצה היא לבצע את הבדיקה תקופת זמן לפני שמגיעים לגיל השידוכים ובכך לחסוך עומס ולחץ בזמנים בהם מצפים לתשובה בדחיפות.

במקרים דחופים ובעת הצורך, ניתן לבצע את הבדיקה במוקדי 'דור ישרים' השונים, גם בשלבים יותר מתקדמים של השידוך, כשהמטרה היא לסייע ככל האפשר ולהעניק את התשובות בהקדם ככל הניתן.

מתי מבקשים בדיקת התאמה גנטית?

רצוי לבקש התאמה בשלבים הראשונים של ההצעה ומומלץ מאד לבדוק התאמה עוד לפני שהבחור והבחורה נפגשים. בדיקה מוקדמת תמנע עוגמת נפש מיותרת. בקשת התאמה מוקדמת אינה מהווה הסכמה לסגירת שידוך.

כל נבדק יכול להגיש מספרים להתאמה ככל שיידרש ללא הגבלה במספר בקשות ההתאמה.

לפרטים נוספים על בדיקת התאמה גנטית או בדיקות סקר גנטיות  צרו קשר.

שאלות נפוצות על בדיקות התאמה גנטית

מומלץ לבצע זאת כבר בשלבים הראשונים של ההכרות בקשר.

זה מאפשר לבני הזוג לדעת מראש את ההתאמה הגנטית שלהם.

תוכן עניינים

הקודם

בדיקת סקר גנטי מורחב

הבא

מחלות גנטיות

צרו איתנו קשר

לשאלות נוספות ויצירת קשר מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם.