למה חשוב לבצע בדיקות התאמה לפני נישואין

בדיקות התאמה של מחלות גנטיות לפני נישואין הולכות ונעשות נפוצות בקרב הציבור, ואנשים רבים מכל הציבורים מגיעים אלינו לביצוע בדיקות אלה. בדיקות אלה עשויות לחסוך לבני הזוג כאב רב, ולמנוע תקלות ובעיות עתידיות. במאמר זה נסביר אודות בדיקות אלה, נרחיב מעט בנוגע לחשיבותן ונסביר בקצרה כיצד הן מבוצעות.

 

  • מה זה בדיקת התאמה לפני נישואין

 

בדיקת התאמה היא בדיקות גנטיות של שני בני הזוג, אשר נועדה לאתר סיכונים עתידיים למומים גנטיים בצאצאים. בניגוד לבדיקות גנטיות שגרתיות הנעשות במהלך ההיריון, בדיקות ההתאמה שלנו נעשות לפני הנישואין, והן מאפשרות לבני הזוג לקבל את המידע מוקדם ככל האפשר. בדיקות ההתאמה של דור ישרים קיבלו את המלצתם של מיטב הרופאים והרבנים, עקב היכולת שלהן למנוע עוגמת נפש גדולה בעתיד מצד בני הזוג.

 

  • מה בודקים בבדיקת התאמה לפני נישואין?

 

בתוך כל אחד מאיתנו קיים רצף DNA ייחודי, המקופל באופן מתוחכם על גבי 23 מבנים קטנים הקרויים "כרומוזומים". לכל אחד מאיתנו יש שני עותקים מכל כרומוזום, ובאופן כללי ניתן לומר שאחד הגיע מהאב ואחד מהאם. במידה ואחד מהעותקים פגום – לעיתים קרובות העותק השני "מפצה" על העותק הפגום, והעובר בריא לחלוטין. אולם, כאשר ישנו פגם חופף בשני העותקים – הפגם צפוי לגרום למחלה קשה, ולעיתים אף למוות. ההתקדמות הטכנולוגית הביאה למהפכה של ממש בתחום הגנטיקה, וכיום אנו מכירים מספר משמעותי של נקודות בגנום הגורמות למחלות תורשתיות נפוצות. בדיקת ההתאמה נועדה לוודא שבני הזוג אינם נושאים פגמים חופפים בגנום שלהם.

 

  • אופן ביצוע בדיקת ההתאמה של דור ישרים

 

בדיקת ההתאמה של דור ישרים ניתנת לביצוע בשלב מוקדם בחיי בני הזוג, עוד לפני שהכירו זה את זו. הבדיקה נעשית באמצעות בדיקת דם פשוטה, המועברת לפיענוח במעבדות החברה. המידע נשמר בצורה דיסקרטית לחלוטין, והוא אינו חשוף לעיני איש מלבד האדם הנבדק. במהלך הבדיקה מקבל הנבדק מספר מזהה ייחודי, אותו עליו לשמור לשימוש עתידי. לאחר שבני הזוג מביעים את רצונם להתחתן, עליהם להתקשר למוקד, למסור את המספרים המזהים שלהם – ולאחר מספר שעות ניתנת תשובת המעבדה. שימו לב – על מנת למנוע סטיגמה שלילית על נשאים, המכון מעביר תשובה חיובית או שלילית בלבד, ללא פירוט או הרחבה על מצבו האישי של הנבדק.

 

  • מדוע חשוב לבצע בדיקות התאמה לפני הנישואין?

 

  1. בדיקות ההתאמה שלנו סורקות אחוז ניכר מבין המחלות התורשתיות הנפוצות, והן מסייעות במידה רבה במניעת מחלות גנטיות קשות.
  2. בדיקות התאמה גנטיות של דור ישרים נעשות בשלב מוקדם של מערכת היחסים, כך שבמידה וישנו סיכון מוגבר ללידת תינוק עם מחלות קשות ניתן לדעת על כך מראש, ולחסוך כאב לב בעתיד.
  3. בדיקות ההתאמה שלנו מותאמות במיוחד לעדות השונות, כך שאנו מתייחסים למוצא התורשתי של כל צד, ובכך אנו מדייקים את הבדיקה, ומסייעים באיתור פגמים גנטיים שונים.

 

זקוקים לבדיקות סקר גנטיות? פנו אלינו עכשיו!